Wednesday 4 January 2017

Air Terjun Gunung Ledang di Asahan, Jasin

By Xinghuei at English Wikipedia [Public domain], via Wikimedia Commons
Air Terjun Gunung Ledang atau Air Terjun Asahan adalah kawasan rekreasi yang sesuai untuk semua golongan. Kawasan riadah ini dilengkapi pelbagai kemudahan infrastruktur termasuk penginapan.
Antara tarikan utama di sini ialah sungai dan air terjun. Pengunjung boleh melakukan pelbagai aktiviti seperti perkhemahan, meredah hutan, mendaki gunung (1276 m), mandi-manda, memerhati burung, seminar dan kem motivasi.
Pengunjung juga boleh melihat pelbagai jenis dan spesies flora dan fauna antaranya orkid hutan dan periuk api hutan yang pastinya cantik dan menarik.
Suasana di sini amat selesa dan mendamaikan dengan kicauan burung serta kesegaran persekitaran membantu menghilangkan tekanan.
Gunung Ledang terletak di antara Negeri Johor dan Melaka. Di Bahagian Melaka ialah Asahan manakala di Johor ialah Sagil. Asahan adalah salah satu kawasan tadahan air untuk Melaka.
Saujana Asahan ialah pusat latihan dan seminar yang dibina pada tahun 2004 di kaki Gunung Ledang.
Lebih kurang 40 km dari Bandar Melaka, Saujana Asahan menawarkan pakej seminar untuk kerajaan, NGO dan korporat serta individu.

Sumber:http://www.hmetro.com.my/


SHARE THIS

Author:

Homestay Kesidang di Melaka menyediakan penginapan homestay yang murah dan selesa. Terdapat 2 unit homestay di bandar Melaka dan 1 unit di Bukit Katil. Kami juga ada menyediakan kereta sewa yang murah untuk di sewa samada kepada tetamu homestay atau sesiapa sahaja tertakluk kepada terma dan syarat. Hubungi kami di Talian 017-9527363 untuk maklumat lanjut.

0 comments: